Toen de economie dit voorjaar door de coronacrisis en de daarop volgende lockdown bijna volledig tot stilstand kwam, besloot Ocean Nederland de kracht van haar netwerk te gebruiken om de zwaarst getroffen MKB bedrijven en brancheverenigingen een steuntje in de rug te geven. Ter waarde van maar liefst 10 miljoen euro bruto werd gratis zendtijd ter beschikking gesteld.

De actie werd een groot succes: Verspreid over 280 grote digitale schermen langs snelwegen en in de steden waren er in de afgelopen weken meer dan 250 verschillende MKB campagnes te zien. De totale bruto mediawaarde oversteeg de eerder beoogde 10 miljoen en kwam uiteindelijk uit op € 11.654.604,-.

Diversiteit aan adverteerders

Het type adverteerder dat zich heeft aangemeld is zeer uiteenlopend, ieder met een eigen verhaal en eigen behoeftes. Adverteerders uit onder andere de volgende branches:

 

Kledingmerken
Schoenmerken
Detacheerders
Horeca
Restaurants
Cateraars
Culturele instellingen

Fietsmerken
Autobedrijven
Reisorganisaties
Vakantieparken
Diverse retailers
Sportmerken
Bouwbedrijven

Vanuit de adverteerders hebben wij talloze uiteenlopende reacties ontvangen, waaronder dat het zien van jouw merk of advertentie op de groot formaat digitale schermen in de steden en langs de snelwegen, zorgt voor een positief sentiment en vertrouwen bij relaties, (potentiële) klanten en personeel. Als merk laat je zien dat je niet stil staat, maar doorgaat. Het genereren van exposure en het creëren van impact lijkt te werken!

Ocean MKB Steunfonds I am Toro

Roland – IAMTORO

 “ Super initiatief. Snelle en flexibele reactie van Ocean en leuk dat we mee mochten doen! We hebben de foto van het winkelcentrum in Nieuwegein doorgestuurd naar het model en die heeft hem gepost, hij vond het tof om zo groot op een billboard te hangen.”

Ocean MKB Steunfonds Vendere

Menno de Kok - Vendere Consultancy & Training

“ Positieve reacties! Medewerkers en relaties die het gaaf vonden dat we op zo’n manier te zien waren. Het is fijn om in deze tijden positief nieuws te brengen, wat dit natuurlijk was. Het was met name erg fijn om de wereld te laten zien dat we niet stil staan en blijven ondernemen! Ontzettend bedankt hiervoor!!”

“Levert niet alleen veel exposure op, maar geeft ook mentale veerkracht”

Fred Schuit – Business Video

“Hierdoor gaat de zon bij ons weer een beetje schijnen!!”

Koen van de Berg – Pilsvogel

 “Leuk, gaaf om te zien langs de snelwegen. Positieve reacties op onze social media van klanten, medewerkers, vrienden, familie en bekenden.”

Nancy en Joram – Tutti a Tavola

MKB Steunfonds MatesGoldRum

Bart Jonker - Mates Gold Rum

 “Heel gaaf om aan mee te mogen doen ondanks onze enorme omzetdaling lijkt het alsof wij nu een onwijs dure campagne hebben kunnen bekostigen en dat straalt vertrouwen uit naar de consument.”

Ocean MKB Steunfonds M3TCH

Walter Visser - M3TCH

“Wauw!! Supergaaf!! Goede en positieve reacties van relaties, medewerkers, vrienden en familie. Leuk en professioneel om ons logo zo groot langs de weg te zien.”

Hetgeen dat adverteerders van het MKB Steunfonds vaak hebben benoemd; is dat het zichtbaar zijn op de digitale schermen zorgt voor een stijging van verkeer naar de website. Passanten worden getriggerd, zijn nieuwsgierig, zoeken naar de website en in sommige gevallen heeft dit zelfs direct geleid tot extra sales en aanvragen.
Verrassend voor veel adverteerders zijn de vele reacties social media. De campagnes en vooral de foto’s van de campagnes hebben relevante content voor onder andere LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram opgeleverd wat niet alleen extra traffic maar ook tweede golf aan exposure met zich mee bracht.

“Directe verkeer website: Toename 55% .Organic verkeer website: Toename 30% .Paid verkeer website: Toename 31% . De extra orderintake is wat lastig te zetten omdat onze doorlooptijd vaak meer dan een week is. Wel zien we een significante stijging in het aantal aanvragen. “

Bas Oude Luttikhuis – MrWheelson.nl

 “Een geweldige ervaring, zo mooi om te zien dat je eigen bedrijf zo groot afgebeeld wordt. Nu realiseer je je pas dat snelweg reclame zoveel bekeken wordt. Door deze actie zie je dat ander mediakanalen ook stijgen, bijvoorbeeld Linkedin, het aantal hits schoot omhoog op het moment dat wij foto’s gingen plaatsen van de borden op social media.”

Robert Falk – A&D POST.NL

“Door meer zichtbaar te zijn langs de snelwegen hebben we zeker een stijging gezien van verkeer naar de website. Iets waar we onwijs blij mee zijn en ons een zet in de juiste richting heeft gegeven.”

Riccardo Pellicaan – JustMoreGifts

Ocean MKB Steunfonds Nolson

Nicolaas Koedam - NØLSON Shirts

”Ik vond het super om mee te doen! Ten eerste leuk om op deze manier kennis te maken met jullie bedrijf en ten tweede een mooie kans om exposure te creëren! Ik heb veel reacties gehad, niet zo zeer van personen die langs de billboards/ads zijn geweest. Vooral van mensen die dit online hebben gezien: Insta, Facebook & LinkedIn Of mensen het gezien hebben dat weten wij wel zeker! Op LinkedIn 19,050 personen. Dit is heel veel en veel mensen in de winkel en op straat die het hier over hadden!”

MKB Steunfonds CreativeLabAmsterdam

Nienke - Creative Lab Amsterdam

“We vonden het echt tof om deel te mogen nemen aan het MKB Steunfonds. We zijn veel gezien en hebben hele positieve reacties gekregen van bekende en onbekende mensen. Ook veel relaties hebben de tijd genomen om onze website te bekijken, omdat ze nieuwsgierig werden door de exposure. Ze vonden het echt te gek om te zien en wij ook 🙂. Onze omzet is gegroeid ten opzichte van vorige maand en de exposure zal hier zeker een bijdrage in hebben gehad. Zowel qua zichtbaarheid & omzet heeft het echt een mooie bijdrage geleverd!”

MKB Steunfonds Sportsokken.nl

Bas van Beek - Hooghuis Sportservice Sportsokken.nl

 “Mooi dat wij vanuit het Ocean Outdoor MKB steunfonds de kans hebben gekregen om onze nieuwe start up landelijke zichtbaarheid te geven op enkele mooie digitale schermen langs de snelweg. Het heeft ons extra traffic naar de website opgeleverd en zelfs extra sales, door het hele land. Nu kregen we dit aangeboden vanuit Ocean Outdoor, maar wij komen ongetwijfeld bij de start van het nieuwe sportseizoen (medio september) bij ze terug voor een mooie campagne! Daarnaast heeft het veel leuke, positieve ‘wow’ reacties opgeleverd van onze klanten- en vriendenkring.”

”Supergaaf, prachtig initiatief! Traffic op de site verdubbelde en LinkedIn post 4400 keer bekeken.”

Maarten van Ark – JS Bouw

 “Geweldige actie, waar we normaal niet zo snel aan denken. Namibië wordt hard geraakt, op deze manier kunnen we mensen hopelijk laten zien dat we er zijn! Ook hebben we een toename aan traffic op de website”

Ad Bouman – Mirage Namibia – Tourism

 “Erg leuk en gaaf om je naam/bedrijf op deze grote masten te zien staan. Erge leuke reacties ontvangen. We hebben de foto’s op LinkedIn geplaatst deze werd zeer veel gedeeld. We hebben inmiddels ca. 150 bureaustoelen verkocht via Thuiswerkstoelen.nl”

Joost van den Dijssel – Ralph Voet

Het doel van het Ocean MKB Steunfonds was om de economie een impuls te geven. Door middel van het fonds hebben vele MKB-bedrijven en brancheverenigingen een groot bereik kunnen generen met als gevolg vaak extra sales, nieuwe potentiële klanten en vooral de klant, relaties en medewerkers vertrouwen geven. De verrassende secundaire bijkomstigheid was de tweede golf aan exposure op social media. Voor het team van Ocean was het bijzonder om op deze wijze een bijdrage te kunnen leveren. De zomer van 2020 wordt er één om nooit te vergeten, veel Nederlanders zullen in Nederland blijven. Een unieke kans om weer impact en exposure te creëren.

 “Thanks for this great initiative and support”

Max Blom – Mystic – Leisure/Sports

 “Looking Gooooooooood!”

Martine Hammink – 24AM

“De eerste maar zeker niet de laatste keer dat Amehoela in de lucht heeft geshined!”

Xander Olthoff – Amehoela