Natwerk en Dawn winnaars Ocean Digital Creative Competition Amsterdam 2022

Donderdag 16 juni vond in Fabrique des Lumières in Amsterdam de awardshow van Ocean Digital Creative Competition Amsterdam 2022 plaats. Natwerk zegevierde in de ‘koninginnencategorie’ Commercieel, terwijl Dawn het meeste prijzengeld (een miljoen euro in de vorm van mediawaarde) won.

Grenzen verleggen
Xavier Tilman, Managing Director Ocean Outdoor Nederland: ‘Het veranderende buitenreclamelandschap, dat zich met grote snelheid omvormt van statisch naar digitaal, biedt adverteerders nieuwe en daarmee unieke mogelijkheden om hun boodschap nog creatiever en impactvoller onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Denk aan het gebruik van AR, 3D deepscreen, mobile interaction en contextual advertisement.

Kennis is daarbij de sleutel tot creatief succes. Er is immers zoveel meer mogelijk, vanuit techniek en opmaak in vergelijking tot traditionele buitenreclame-vormen zoals posters. Daar is de Digital Creative Competition voor bedoeld: reclamebureaus en adverteerders uitdagen om creatieve Digital Out of Home (DOOH) campagnes te ontwikkelen die de grenzen van het digitale medium verleggen.’

Cadeau voor de klant
Marlies Smits, Head of Marketing Ocean Outdoor Nederland, voegt toe: ‘De competitie, die we dit jaar voor de tweede keer hebben georganiseerd, gaat puur om het idee. Iedereen mag meedoen, op voorwaarde dat de klant op de hoogte is. Want samen met de winnaars gaan we de ideeën ook uitvoeren. Veel bureaus zien het als een cadeau voor hun klant.’

In totaal waren er meer dan 55 inzendingen, in twee categorieën: Commercieel en Non-profit.

Juryvoorzitter van de digitale outdoor-wedstrijd was Inge Ligthart, CEO van Dawn: ‘Outdoor is het enige medium dat je niet kunt doorscrollen of wegzappen. Dat is fijn voor de afzender, maar geeft – omdat je je in de publieke ruimte begeeft – ook een verantwoordelijkheid om er echt iets goeds en relevants mee te doen, zeker met de huidige mogelijkheden qua technologie en data. We hebben als jury gekeken naar het idee, het juiste gebruik van technologie, aansluiting bij het merk, én verrassing en betovering.’

Winnaar in de Categorie Commercieel was Natwerk met het concept Denk in (puzzel)hokjes voor Denksport op billboards, in abri’s en trams, waarbij consumenten – in een tijd waarin nogal in hokjes wordt gedacht – uitgenodigd worden om, ter ontspanning, hun hersens te kraken.

Eigenaar van Natwerk, Reinier Steures:

“Ik vind de Digital Creative Competition echt een heel goed initiatief. Mijn klanten en mijn mensen worden hier heel blij van. Het is een gave prijs, veel leuker dan een beeldje ;-). En fijn dat er ook awards zijn waar je niet voor hoeft te betalen om mee te doen. In principe doen wij namelijk niet mee aan reclameprijzen.”

Winnaar in de Categorie Non-profit werd Dawn met hun concept Sta achter jouw held, waarbij voorbijgangers een selfie kunnen toevoegen aan uitingen van Oxfam Novib met mensen die opstaan voor gelijkheid – ‘zo laat jij zien dat je de helden van Oxfam Novib ook steunt’.

Jurian van der Hoeven, strateeg en partner Dawn:

‘Als NGO ben je al snel een grote, gezichtsloze organisatie. Terwijl het altijd over mensenwerk gaat. Daarom willen wij met alles wat we voor Oxfam Novib doen de organisatie in de coulissen plaatsen en de helden en iedereen die achter hen staan in spotlight zetten. Met de Ocean challenge zagen we een kans om dat letterlijk in beeld te brengen.’

Tenslotte was er een speciale prijs voor de Mentality Foundation van (wijlen) snowboardster Bibian Mentel, die een prachtig verhaal hebben, maar nog geen goed idee voor DOOH. Speciaal voor de stichting organiseert Jonge Honden in september een pitch, waarvan het winnende idee zal worden uitgevoerd en daarnaast €75.000 aan mediawaarde van Ocean krijgt.

De winnaars op een rij

Categorie Commercieel:

• Natwerk – Denksport – Denksterdam (€500.000)
  • Dawn – Zilverenkruis – Voetgangersrace (€250.000)
  • Endeavour – NS Retail – Samen Onderweg (€100.000)

Categorie Non-profit:

• Dawn – Oxfam Novib – Sta achter jouw held (€500.000)
  • Dawn – Nederlands Film Festival – One minute of fame (€250.000)
  • N=5 – Blink – Wandelboeken (€100.000)

De voltallige jury (bestaande uit 6 vrouwen en 3 mannen)

1. Inge Ligthart, CEO Dawn (juryvoorzitter)
  2. Max Pinas, Executive Creative Director Dept
  3. Isabella Udo, Founder & Creative Director VideOrbit Studio
  4. Maddie Raedts, Co-Founder IMA (part of Media.Monks)
  5. Kim Nieuwenhuijs, Creative Director Code D’Azur
  6. Sharon de Graaf, Creative Director Dawn
  7. Jasper Janssen, Creative Director Achtung!
  8. Susanne van Nierop, Editor-in-Chief Adformatie
  9. Matthijs de Jongh, Partner KesselsKramer

Voor vragen neem contact op met:

Deel op