Wij willen meer gezien worden. Ga jij ons volgen?

Grauwe klauwier, bontbekplevier en andere onbekende vogels krijgen een half miljoen euro om zichzelf bekender te maken

Vogelbescherming wint campagnevoering op grote digitale schermen van Ocean Outdoor in 20 steden. Vergroten bekendheid van bescheiden en verdrukte vogels staat centraal.

Amsterdam, 19 oktober 2021 | Wat begon met een idee van communicatiebureau KesselsKramer, dat met een zelfbedachte briefing aan de slag ging, monde uit in grote winst voor bescheiden en onbekende vogelsoorten. Onder het mom van ‘bekend maakt bemind’, ontstond het idee om voor bescheiden vogels onbescheiden veel aandacht te zoeken. Vogelbescherming raakte enthousiast en samen werd besloten het idee in te zenden voor de Ocean Outdoor Digital Creative Competition Amsterdam, in de categorie non-profit. Met de eerste prijs, van 500.000 euro aan mediawaarde, als resultaat.

Bescheiden vogels

De stadse mens kent momenteel meer automerken dan vogelsoorten, wat een ongunstige ontwikkeling is voor de onbekende soorten. Onder andere verstedelijking, recreatiedruk en grootschalig agrarisch grondgebruik maken het leefgebied van veel vogels in Nederland steeds kleiner. Ze komen in de verdrukking en verliezen aan zichtbaarheid. Maar hoe groter de bekendheid van iets, hoe groter de waardering ervoor, aldus reclamewetenschappers. En waar men waardering voor heeft, daar is men zuinig op. Reden te meer om digitale buitenreclame – dat immense bewegende beelden kan vertonen – in te zetten voor deze campagne om de soorten die het nodig hebben bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.

Campagne

In de uitingen laten verschillende vogels, zoals onder andere de grauwe klauwier en de tureluur, zich van hun mooiste en meest iconische kant zien, alsof het een reclame voor de nieuwste smartphone betreft. Zo vangen ze de aandacht van een breed publiek en helpen ze de vogelkennis van voorbijgangers te vergroten. Bekendheid met en kennis over vogels zijn de eerste stappen richting bescherming. En dat is nodig om de verscheidenheid van soorten in stand te houden voor een gezonde leefomgeving en biodiversiteit in Nederland.

Voor de campagne van de Vogelbescherming wordt er gebruik gemaakt van één van Ocean’s innovatieve tools – Interactive Augmented Reality. Door dit platform lijken de digitale vogels tussen de mensen te lopen en de voorbijgangers te volgen.

mijnvogelvinder.nl

Vogelbescherming heeft voor wie – na de eerste kennismaking met de vogels – een stapje verder wil gaan, de online tool mijnvogelvinder.nl gelanceerd. Deze handige web-app laat binnen een handomdraai zien welke vogelgebieden in de buurt van de gebruiker zijn, welke vogels daar te ontdekken zijn, hoe ze herkend kunnen worden en welke geluiden ze maken. Het vormt een goede compensatie voor de dalende aandacht die er binnen het onderwijs is voor vogelsoorten.

“De competitie was een uitgelezen kans om de kwetsbaarheid van bedreigde vogels op een andere, positieve manier te belichten”, aldus Matthijs de Jongh, partner bij KesselsKramer. “Dat begon bij ons met de vraag wat deze vogels zélf zouden doen om hun naamsbekendheid en waardering bij een breed publiek op te krikken. Hierbij volop gebruikmakend van de stadslocaties en digitale mogelijkheden die de enorm grote schermen bieden. Het feit dat de jury de inzending omschreef als een ‘cadeautje voor het publiek’ was een fantastische stimulans.”

 

Over de vogels

In de campagne worden vier vogels gebruikt: de gele kwikstaart, ook wel liefkozend de ‘gele kwik’ genoemd; de grauwe klauwier, herkenbaar aan zijn zorro masker; de bontbekplevier, met oranje snavel heen en weer rennend op de stranden van de Wadden en Zeeuwse Delta; en de tureluur, die z’n naam te danken heeft aan het herkenbare ‘tjuluuluu’ geluid. Deze vier vertegenwoordigen de helaas vele soorten die op de rode lijst staan. Onlangs heeft Birdlife International hierover een alarmerende update gepubliceerd.

 

Over Vogelbescherming

Vogelbescherming Nederland is een onafhankelijke natuurbeschermingsorganisatie met meer dan 160.000 leden. Vogelbescherming komt op voor vogels die in het wild leven en hun leefgebieden. In Nederland en wereldwijd. Door middel van projecten, campagnes, lobby en samenwerking werken we aan een betere bescherming voor vogels. Met successen, zoals de terugkeer van de ooievaar, ijsvogel en kerkuil. – vogelbescherming.nl

Over KesselsKramer

Het door Erik Kessels en Johan Kramer in 1996 opgerichte KesselsKramer is een design- en communicatie agency gevestigd in Amsterdam, London en Los Angeles. KesselsKramer maakt vooral “reclame voor mensen die niet van reclame houden” en is verantwoordelijk voor campagnes van merken zoals Bever, Timberland, citizenM en Fairphone. – kesselskramer.com

 

Over Ocean Outdoor

Ocean Outdoor Nederland is marktleider in Digital-Out-of-Home (lees: DOOH), de snelgroeiende specialisatie binnen Out-of-Home. Met een landelijk netwerk van 195 locaties en 335 schermen langs snelwegen en in de steden, worden dagelijks miljoenen mensen bereikt. Ocean Outdoor Nederland heeft kwaliteit en innovatie hoog in het vaandel. Daarom investeren wij continue in de nieuwste DOOH-technologie en onderzoeksmogelijkheden ten behoeve van adverteerders, mediabureaus en concessiegevers. Ocean Outdoor Nederland is onderdeel van Ocean Outdoor Limited met vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Finland, Denemarken en Duitsland.

 

Credits

  • Creatie: KesselsKramer
  • Klant: Vogelbescherming
  • Animatie: PlusOne Amsterdam
  • Outdoor/ AR media: Ocean Outdoor
  • Illustrator: Elwin van der Kolk

NOOT VOOR DE REDACTIE

Als u vragen heeft of interesse heeft in een interview met Vogelbescherming, Ocean Outdoor of KesselsKamer kunt u zich wenden tot:

Ottalie Westerink:

ottalie@kesselskramer.com
+316 1324 0366

Marlies Smits:

marlies.smits@oceanoutdoor.nl
+316 1076 6161

 

Voor aanvullend beeldmateriaal klik hier.

Deel op