Prachtige arcades, glazen koepels, loopbruggen en bewerkte gevels

“De Passage” in Den Haag bestaat uit twee delen; de klassieke Passage en de Nieuwe Passage. Het klassieke deel is met 135 jaar de oudste winkelpassage van Nederland en bevat prachtige arcades, glazen koepels, loopbruggen en bewerkte gevels. De Nieuwe Passage, die in 2014 openging, vormt de lang gewenste directe verbinding tussen de Oude Passage en de Grote Marktstraat, waar onder andere de Bijenkorf is gevestigd. Het gebouw werd ontworpen door de vooraanstaande architect Bernard Tschumi. Het was zijn bedoeling om het gebouw een open, transparant en licht karakter te geven. Net als de historische Passage heeft de Nieuwe Passage daarom een hoge glazen kap en een glazen façade, maar dan anno nu.

De Passage Ambient light

Volledige integratie in de architectuur

Eigenaar van de Passage, ASR Real Estate, beheert en investeert als vastgoedvermogens-beheerder namens haar opdrachtgevers al meer dan 125 jaar in woningen, kantoren en agrarische grond. Het was niet moeilijk om ASR enthousiast te krijgen voor het idee van een digitaal scherm. Naast een inkomstenbron en een communicatieplatform zagen ze de komst van een scherm vooral als een kans om het iconische karakter van de Nieuwe Passage verder te versterken. Er was alleen wel een belangrijke voorwaarde; het open karakter van het gebouw moest behouden blijven en het scherm moest volledig worden geïntegreerd in de architectuur. Geen eenvoudige opgave, als je bedenkt dat de plaats waar het scherm moest komen, volledig van glas is.

Ambient effect

Het concept: de Ambient Gevel

Ontwerp een mediascherm geïntegreerd in de gevel zodanig dat het open karakter van de gevel behouden blijft’. Met die vraag klopten wij aan bij architectenbureau UNStudio. Geïnspireerd op een project van UNStudio in Zurich, verzonnen zij het concept van de ambient gevel. Door ledstrips aan te brengen in de kozijnen rondom het glas, kleurt de gehele glazen façade subtiel mee met de content die op het scherm te zien is. Door de gehele gevel te betrekken en schermen te plaatsen aan zowel de binnenzijde als aan de buitenzijde, ontstaat een geïntegreerde led-wall van ruim 65m2.

Mesh

Mesh

Om de integratie in de architectuur compleet te maken, werd de glazen gevel beplakt met het stippenpatroon dat je ook op de buitenmuren van de Passage aantreft. Het licht van de led-strips reflecteert op het stippenpatroon waardoor er een mooi diffuus licht ontstaat, terwijl de led-strips zelf voor het winkelend publiek niet te zien zijn.

Een extra dimensie

De diversiteit van de content in combinatie met de futuristische led-gevel zorgt voor een extra dimensie aan de beleving van de bezoekers van de Grote Marktstraat. Het doel van ASR – versterken van het iconische karakter van de Passage – werd daarmee gerealiseerd. De zorgvuldige integratie maakte dat ook de gemeente Den Haag zich kon vinden in het plan. Dankzij een positief advies van Welstand werd er een omgevingsvergunning toegekend die ook commerciële exploitatie toestaat.  Ocean Outdoor kan haar adverteerders zendtijd aanbieden op een hoogwaardig scherm in de drukste winkelstraat van Den Haag. Het wekelijks bereik telt een half miljoen contacten, aan wie een impuls gegeven kan worden vlak voor het moment van aankoop.

Quote

‘De innovatieve technologie die gebruikt wordt voor het spektakel op de gevel, stelt ons in staat het gedachtengoed van architect Bernard Tschumi verder vorm te geven. Het doel is om De Passage in de binnenstad van Den Haag te positioneren als stijlicoon. Het scherm is een prachtig resultaat van een jarenlange samenwerking tussen Ocean en a.s.r.!’.

Mandy van Dijken – MouthaanAsset Manager Shopping Centers, a.s.r. real estate

Partners

Deel op