Dit jaar lanceerde Ocean Outdoor Nederland in samenwerking met Adformatie de allereerste en jaarlijks terugkerende Digital Creative Competition Amsterdam. Dé creatieve competitie waarbij reclamebureaus, mediabureaus, ontwerpstudio’s, digital agencies, merken en eigenlijk alle creatieven de grenzen konden verleggen in Digital Out of Home (Lees: DOOH) en streden om de hoofdprijs van € 500.000 euro aan bruto mediabudget. De fysieke uitreiking was dit jaar net even anders dat we zouden willen. Desondanks was de uitreiking in de tuin van het Moco Museum een succes. Hieronder de aftermovie van de uitreiking, impressiefoto’s en de award show 2021.

Ook blikt Adformatie in dit ezine terug op een geweldige competitie, met winnaars, juryleden en cases.

 

Aftermovie uitreiking Ocean Digital Creative Competition

Aftermovie uitreiking Ocean Digital Creative Competition

Nominees website banner link

Wil jij weten wie dit jaar de genomineerden waren? Klik dan hier, want de jury komt het je persoonlijk vertellen!
Lukt het niet gelijk, ga dan naar de instellingen op je mobiel, instellingen voor Safari, instellingen voor websites en zet onder ‘Camera’ de instelling op vraag. Nu gaat het lukken!

Ocean Outdoor UK Piccadilly Circus

The Digital Creative Competition

Een competitie waarin iedereen met een opdrachtgever innovatieve concepten kan ontwikkelen voor de Ocean Digital Out Of Home schermen. In 2010 organiseerde Ocean Outdoor UK de eerste Digital Creative Competition om nieuwe mogelijkheden in screen advertising aan te moedigen en te versnellen.
10 edities verder heeft technologie buitenreclame getransformeerd van statisch naar subtle motion, full motion, interactief, livestreaming, augmented reality en 3D simulaties. Ocean investeert continu in nieuwe innovatieve mogelijkheden om merken in staat te stellen zich beter te binden aan hun doelgroepen. Met de juiste ondersteunende technieken en inzichten zijn de mogelijkheden voor merken, bureaus en publiek eindeloos.

Jury & Event

De jury bestaat uit een mix van gerenommeerde leden. Creatief, digital, innovatie of media maar stuk voor stuk gewaardeerde en collega’s die het gehele spectrum vertegenwoordigen. Na de eerste juryronde zullen de finalisten bekend gemaakt worden. Alle inzendingen die voldoen aan de selectiecriteria, worden voorgelegd aan de juryleden. De uitreiking van de competitie zal off- en online plaatsvinden.

Prijzen & Categorieën

De inzendingen zullen door de jury beoordeeld worden binnen de twee categorieën namelijk commercieel en non-profit. In beide categorieën winnen de nummers één, twee en drie een bedrag in bruto mediawaarde*. Bedragen die volledig inzetbaar zijn op de digitale schermen van Ocean Outdoor Nederland!

  • 1e plaats: €500.000,-
  • 2e plaats: €250.000,-
  • 3e plaats: €100.000,-

*Lees hier de algemene voorwaarden.

De juryleden

Dit waren de juryleden van de eerste editie van de competitie in 2021:

  • Carolien van ‘t Hek – CEO UM Nederland
  • Caroline van Turennout – Directeur Marketing & e-Commerce Zeeman
  • Cees Dingler – MD/Creative Director Capitola
  • Gerard Ghazarian – Founder Candid
  • Inge Ligthart – CEO Dawn
  • Joris Kuijpers – Founder/Creatief Directeur, The Family Amsterdam
  • Lydi Siebers – CMO Benelux HelloFresh
  • Maddie Raedts – Founder, IMA & Global Head of Social for Fashion & Luxury, MediaMonks
  • Max Pinas – Creative director Dept Agency
  • Mervyn ten Dam – Creative Director dentsuACHTUNG!
  • Patrick de Laive – Founder & CPO TNW
GIF Entry Kit Ocean Digital Creative Competition Amsterdam

Creatieve briefing

We zijn op zoek naar creatieve concepten die volop gebruik maken van de mogelijkheden en de grens verleggen binnen Digital Out of Home. Zijn jullie dit grensverleggende bureau of loop jij al jaren rond met het perfecte campagne idee? Zie hieronder de stappen om mee te doen. We staan open voor alle ideeën en willen ervoor zorgen dat meedoen voor iedereen makkelijk en toegankelijk is. Reclame-, design-, content- of mediabureau, adverteerder, digital hero of allround genius.
Of je idee nu is uitgewerkt in/op een stickynote, bierviltje, volledige case, after effects of photoshop, alles mag zolang het idee maar duidelijk is en het voldoet aan een aantal selectiecriteria. Het idee moet bijvoorbeeld origineel zijn en het mag nog niet op een ander mediaplatform draaien. Daarnaast moeten alle ideeën voldoen aan de regels van de  Nederlandse Reclamecode.
Meer weten? We vertellen alles in de Entry Kit.

Download Entry Kit

Stap 1 Concept

Werk jouw concept uit op basis van bovenstaande briefing. Houd het relevant voor het merk, de doelstelling en het medium. Zorg dat je toestemming hebt wanneer je ideeën indient van jouw klant/merk.
Naast je afbeeldingen willen we ook een korte uitleg van jouw idee in max. 500 woorden. Hierin willen we graag teruglezen hoe jij jouw idee live ziet, op welke schermen, hoe het past bij het merk, wie je er mee wil bereiken etc.

Stap 2 Visualisatie

Om het proces van deelname zo simpel mogelijk te houden vragen we je om een aantal (max. 5) visualisaties te maken van jouw concept. We hebben een flinke dosis aan (Photoshop) Mockups voor je die je kunt gebruiken voor de visualisatie. Hoe duidelijker hoe beter, maar bedenk dat we nu nog geen ‘final artwork’ nodig hebben. Om het dus nog eenvoudiger te maken kun je jouw idee ook uittekenen op papier, stickynotes of bierviltje. Maak er foto’s van en stuur het in.

Stap 3 Stuur jouw idee in!

De eerste editie van de competitie is reeds geweest. Onthoud je idee en doe mee in 2022. Nadat wij jouw werk in goede orde hebben ontvangen, ontvang je een bevestiging per mail en doe jij mee met de competitie. Zorg ervoor dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen. Door jouw werk op te sturen ga je akkoord met de algemene voorwaarden.

GIF MockUps voor Ocean Digital Creative Competition

Visualiseren van jouw idee

Mocht je niet in staat zijn je idee te visualiseren, geen probleem. We hebben 98 digitale locaties waarop een idee uitgewerkt kan worden en er zijn diverse Mockups beschikbaar waarin ideeën tot leven gebracht kunnen worden. De lijst van de locaties staat in de Entry Kit en zijn hieronder te downloaden. Zoals aangegeven is het ook mogelijk een schets op papier te maken. Heb je wat inspiratie nodig om de mogelijkheden van DOOH te verkennen? Plan een brainstormsessie in met één van onze account managers of iemand uit ons content team. Uiteindelijk ondersteund Ocean bij het visualiseren van de ideeën die door de jury worden gekozen als kanshebber.

Downloads

Voorwaarden en beoordelingscriteria

  • Het idee moet nieuw zijn en het mag geen bestaand idee zijn.
  • Het idee mag nog niet draaien op een ander mediaplatform.
  • We staan open voor alle creatieve ideeën, uitingen en boodschappen.
  • Komt de boodschap effectief over op de DOOH schermen?
  • Worden de unieke mogelijkheden van DOOH goed gebruikt?
  • Is het idee relevant voor het merk/bedrijfsdoelstellingen?
  • Er moet goedkeuring zijn vanuit het merk/klant om mee te doen met de competitie.
  • De ideeën moeten voldoen aan de regels van de Nederlandse Reclamecode.
  • Onze reguliere spotlengtes zijn 6, 10, 12,18 en 24 seconden, maar het is ook mogelijk om de volledige loop van 60 seconden te domineren. Houd er rekening mee dat de te besteden bruto mediawaarde is gebaseerd op een 6 of 10 seconden spot.
  • Op de digitale cityschermen is full-motion content mogelijk.
  • Op de digitale roadside-schermen is er subtiele/beperkte beweging mogelijk.
  • Er zijn 98 digitale locaties waarop jij jouw idee kan uitwerken.
  • Download hier de digitale locatielijst.
  • Onthoud je idee en doe mee met de tweede editie van de Ocean Digital Creative Competition.

Meer informatie:

Mocht je nog vragen hebben of heb je meer informatie nodig? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder! Het is mogelijk om een brainstorm of meeting in te plannen om de mogelijkheden te verkennen met onze teamleden.

Ocean Digital Creative Competition Amsterdam
Ocean Digital Creative Competition Amsterdam

© 2021 - Ocean Nederland