De award show op 16 juni!

De winnaars van de tweede editie van de Ocean Digital Creative Competition Amsterdam 2022 zijn inmiddels door onze jury gekozen. Bij elke competitie hoort natuurlijk ook een uitreiking en wij willen daar een geweldig feest van maken. De uitreiking zal plaatsvinden op 16 juni in Fabrique des Lumières en jij kan daar bij zijn!

Meld je aan door je voor- en achternaam, mailadres en bedrijf toe te sturen naar dccamsterdam@oceanoutdoor.nl en wie weet kan jij bij de uitreiking zijn!

Challenge the Status Quo in DOOH

Na het overweldigende succes van de eerste editie is het tijd voor de tweede editie waarin wij wederom alle creatieven uitdagen om nog extremer, innovatiever, onconventioneler, grensverleggender te zijn. De Ocean Digital Creative Competition is een jaarlijks terugkerende competitie waarbij reclamebureaus, mediabureaus, ontwerpstudio’s, digital agencies, merken en eigenlijk alle creatieven de grenzen kunnen verleggen in DOOH. In de competitie wordt er gestreden om de hoofdprijs van €500.000,- aan bruto mediabudget.

Let your idea go big

Het Ocean-netwerk bestaat uit groot formaat digitale schermen. Met 175 digitale schermen verspreid over de top- steden, -snelwegen, -winkelcentra en -ov stations het grootste creative (D)OOH platform in Nederland. En met groot formaat bedoelen wij ook écht groot formaat! Zo zijn er roterende digitale schermen van 17m² , schermen van 60m² in drukbezochte winkelgebieden, maar ook schermen van meer dan 108m² groot langs de drukste snelwegen van Nederland. Dus letterlijk ’let your idea go big’! Doe mee aan de Digital Creative Competition 2022 en schrijf je in door jouw idee in te sturen!

21 maart

Start van de inschrijving

06 mei

Sluiting van de inschrijving

2 juni

Bekendmaking finalisten

16 juni

Award show

Picadilly DeepScreen Ocean Outdoor UK

The Digital Creative Competition

Een competitie waarin iedereen met een opdrachtgever innovatieve concepten kan ontwikkelen voor de Ocean Digital Out Of Home schermen. In 2010 organiseerde Ocean Outdoor UK de eerste Digital Creative Competition om nieuwe mogelijkheden in screen advertising aan te moedigen en te versnellen. 11 edities verder heeft technologie buitenreclame getransformeerd van statisch naar subtle motion, full motion, interactief, livestreaming, augmented reality en 3D simulaties. Ocean investeert continu in nieuwe innovatieve mogelijkheden om merken in staat te stellen zich beter te binden aan hun doelgroepen. Met de juiste ondersteunende technieken en inzichten zijn de mogelijkheden voor merken, bureaus en publiek eindeloos.

Benieuwd naar de eerste editie van de creative competition? Bekijk hier de Ocean Digital Creative Competition Amsterdam 2021.

Jury & Event

De jury bestaat uit een specialisten, werkzaam binnen diverse disciplines. Elk jurylid is gekozen door een van de juryleden van 2021. Allen zijn gewaardeerde collega’s die het gehele spectrum vertegenwoordigen; creatief, digital, innovatie en media. Alle inzendingen die voldoen aan de selectiecriteria zullen worden voorgelegd en na de tweede juryronde zullen de finalisten bekend gemaakt worden. De uitreiking van de competitie zal op donderdag 16 juni zowel on- als offline plaatsvinden.

Prijzen & Categorieën

De jury zal de inzendingen beoordelen binnen twee categorieën: Profit en Non-Profit. In beide categorieën winnen de nummers één, twee en drie een bedrag in bruto mediawaarde*. De bedragen zijn volledig inzetbaar op de digitale schermen van Ocean Outdoor Nederland!

  • 1e plaats: €500.000,-
  • 2e plaats: €250.000,-
  • 3e plaats: €100.000,-

*Lees hier de algemene voorwaarden.

Entry Kit image DCCAmsterda

Creatieve briefing

We zijn op zoek naar creatieve concepten die volop gebruik maken van de mogelijkheden en de grens verleggen binnen Digital Out of Home. Zijn jullie dit grensverleggende bureau of loop jij al jaren rond met het perfecte campagne idee? Zie hieronder de stappen om mee te doen. We staan open voor alle ideeën en willen ervoor zorgen dat meedoen voor iedereen makkelijk en toegankelijk is. Reclame-, design-, content- of mediabureau, adverteerder, digital hero of allround genius. Of je idee nu is uitgewerkt in/op een stickynote, bierviltje, volledige case, after effects of photoshop, alles mag zolang het idee maar duidelijk is en het voldoet aan een aantal selectiecriteria. Het idee moet bijvoorbeeld origineel zijn en het mag nog niet op een ander mediaplatform draaien. Daarnaast moeten alle ideeën voldoen aan de regels van de  Nederlandse Reclamecode.
Meer informatie vind je in de Entry Kit.

Stap 1 Concept

Werk jouw concept uit op basis van bovenstaande briefing. Houd het relevant voor het merk, de doelstelling en het medium. Zorg dat je toestemming hebt wanneer je ideeën indient van jouw klant/merk. Naast je afbeeldingen willen we ook een korte uitleg van jouw idee in max. 500 woorden. Hierin willen we graag teruglezen hoe jij jouw idee live ziet, op welke schermen, hoe het past bij het merk, wie je er mee wil bereiken etc.

Stap 2 Visualisatie

Om het proces van deelname zo simpel mogelijk te houden vragen we je om een aantal (max. 5) visualisaties te maken van jouw concept. We hebben een flinke dosis aan (Photoshop) Mockups voor je die je kunt gebruiken voor de visualisatie. Hoe duidelijker hoe beter, maar bedenk dat we nu nog geen ‘final artwork’ nodig hebben. Om het dus nog eenvoudiger te maken kun je jouw idee ook uittekenen op papier, stickynotes of bierviltje. Maak er foto’s van en stuur het in.

Stap 3 Stuur jouw idee in!

Stuur jouw idee in, voor 06 mei 2022 23:59uur, via onderstaand inschrijfformulier of mail naar dccamsterdam@oceanoutdoor.nl. Zorg ervoor dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen. Door jouw werk op te sturen ga je akkoord met de algemene voorwaarden.

Voorwaarden en beoordelingscriteria

  • Het idee moet nieuw zijn – het mag geen bestaand idee zijn;
  • Het idee mag nog niet draaien op een ander mediaplatform;
  • We staan open voor alle creatieve ideeën, uitingen en boodschappen;
  • Komt de boodschap effectief over op de DOOH schermen?
  • Worden de unieke mogelijkheden van DOOH goed gebruikt?
  • Is het idee relevant voor het merk/bedrijfsdoelstellingen?
  • Er moet goedkeuring zijn vanuit het merk/klant om mee te doen met de competitie;
  • De ideeën moeten voldoen aan de regels van de Nederlandse Reclamecode;
  • Onze reguliere spotlengtes zijn 6, 10, 12,18 en 24 seconden, maar het is ook mogelijk om de volledige loop van 60 seconden te domineren. Houd er rekening mee dat de te besteden bruto mediawaarde is gebaseerd op een 6 of 10 seconden spot;
  • Op de digitale cityschermen is full-motion content mogelijk;
  • Op de digitale roadside-schermen is er subtiele/beperkte beweging mogelijk;
  • Er zijn 88 digitale locaties waarop jij jouw idee kan uitwerken.
  • Download hier de digitale locatielijst.
GIF MockUps - Ocean Digital Creative Competition

Visualiseren van jouw idee

Mocht je niet in staat zijn je idee te visualiseren, geen probleem. We hebben 98 digitale locaties waarop een idee uitgewerkt kan worden en er zijn diverse Mockups beschikbaar waarin ideeën tot leven gebracht kunnen worden. De lijst van de locaties staat in de Entry Kit en zijn hieronder te downloaden. Zoals aangegeven is het ook mogelijk een schets op papier te maken. Heb je wat inspiratie nodig om de mogelijkheden van DOOH te verkennen? Plan een brainstormsessie in met één van onze account managers of iemand uit ons content team. Uiteindelijk ondersteund Ocean bij het visualiseren van de ideeën die door de jury worden gekozen als kanshebber.

Downloads

Meer informatie

Mocht je nog vragen hebben of heb je meer informatie nodig? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder! Het is mogelijk om een brainstorm of meeting in te plannen om de mogelijkheden te verkennen met onze teamleden.

Ocean Digital Creative Competition Amsterdam