Uit de jaarlijkse Ad Spend Study, gepubliceerd door IAB Nederland in samenwerking met Deloitte, blijkt dat in 2019 de groei in Digital-Out-of-Home (lees: DOOH) blijft stijgen met + 35%. Nederland loopt in deze markt voorop, dankzij de technologische ontwikkelingen op het gebied van HTML5 worden legio aan nieuwe technische en creatieve advertentie oplossingen mogelijk.

Bron: https://www.iab.nl/article/entry/kennisbank/online-ad-spend-study-2019.html

Locaties

Door heel Nederland

Wat

HTML5 Game release

Game release op impactvolle wijze

In september en oktober 2019 heeft de HTML5 Ghost Recon Breakpoint (game release) campagne van Ubisoft op de schermen van Ocean Outdoor Nederland gedraaid. Een zeer vruchtbare samenwerking tussen Ubisoft (adverteerder), AGCS (creatief bureau) en Ocean.

Voor Ubisoft was het voor het eerst dat de keuze werd gemaakt om een campagne op groot formaat digitale schermen in te zetten.

Het doel was heel duidelijk; een unieke campagne neerzetten, gebruik maken van de nieuwst beschikbare technologie, de juiste doelgroep op impactvolle en relevante wijze bereiken, interesse wekken en aanzetten tot het kopen van de nieuwe game.

Quote

‘Ubisoft Netherlands are really excited to be at the forefront of DOOH creative technology and campaigning. We see the combination of HTML5 and DOOH as really important in providing an engaging ad experience and raise awareness among our audience’

Milan van ValkenhoefUbisoft Esports & Live Brand Manager

Tijdens de initiële gesprekken tussen Ubisoft en Ocean is er uitgebreid gesproken over de diverse games van Ubisoft en daarnaast de technische mogelijkheden die DOOH tegenwoordig biedt. Onder andere timeslot planning, dynamische inzet en HTML5 kwamen daarbij ter tafel. Door deze informatie met elkaar te delen kwam het uiteindelijke idee tot stand, waarna AGCS werd aangesloten om op het creatieve vlak de juiste ondersteuning te bieden.

Ubisoft case HTML 5 Den Haag Central Station - Ocean

Een dynamische aftelklok

Door de essentie van de game te begrijpen en in het verlengde de doelgroep goed voor ogen te hebben, werd er gekozen voor inzet van de campagne tijdens spitsuren op locaties waar specifiek deze doelgroep is oververtegenwoordigd. Het gebruik van de HTML5 verbinding maakte mogelijk dat een dynamische aftelklok kon worden toegevoegd aan de uiting. De aftelklok telde op 22 schermen door heel Nederland af naar het moment waarop de game werd gereleaset.

Ubisoft Case HTML 5 - Utrecht station Ocean

Maximale inzet van technologische mogelijkheden

Justin Campbell van AGCS heeft hierbij niet alleen de juiste assets ontwikkeld om de aftelklok dynamisch te maken, maar ook veranderde de “personage” van de game elke dag dusdanig, dat deze elke keer iets verder werd ontmaskerd. Op deze wijze werd er maximaal gebruik gemaakt van de technologische mogelijkheden van HTML5, maar ook de vele creatieve assets van Ubisoft kwamen volledig tot hun recht.

Quote

“Door de combinatie van verschillende assets en een aftelmechanisme creëerden we niet alleen een dynamische campagne maar bouwden we naar de release van de game toe!”

Milan van ValkenhoefUbisoft Esports & Live Brand Manager
Den Haag de Passage countdown Ubisoft case

Locaties

  • Station Amsterdam Centraal Double Flow
  • Station Den Haag Centraal
  • Station Rotterdam Centraal
  • Station Utrecht Centraal
  • Den Haag De Passage
  • Endschede de Klanderij
  • Westfield Mall of the Netherlands
  • Almere City FC

Rond het moment van de game release op 4 okt 2019 00.00uur zijn 12 extra screens ingezet met een aftelklok.

Technische voordelen van HTML5

Een van de belangrijkste technische voordelen van HTML5 is dat het eenvoudig is op te schalen. Zo versnelt HTML5 de creatie en implementatie van DOOH-advertenties en kunnen aanpassingen in tekst, afbeeldingen, video of andere content direct worden doorgevoerd. Daarbij is DOOH-content net als een webpagina dankzij HTML5 volledig responsive, waardoor advertenties zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte.

Deze schaalbaarheid is niet alleen nuttig als je snel iets wilt aanpassen, maar geeft ook de mogelijkheid om op lokaal niveau content aan te laten passen.

Creatieve voordelen van HTML5

Dankzij HTML5 kunnen DOOH-campagnes ook veel creatiever worden ingericht, door bijvoorbeeld de toevoeging van augmented reality kan de interactie met passanten worden verbeterd.

Daarnaast kunnen campagnes en uitingen hyperlokaal ingericht worden door bijvoorbeeld realtime data over het weer, verkeer, live sportuitslagen of vluchtschema’s te gebruiken. Het gebruik van data en software van derden is dankzij HTML5 dan ook eenvoudig te integreren in advertentiecampagnes.

Quote

“Het aftelmechanisme was erg cool en werd goed op gereageerd! Misschien kunnen we de volgende keer nog iets meer animatie in het aftelmechanisme doen om daar nog meer nadruk op te leggen.”

Milan van ValkenhoefUbisoft Esports & Live Brand Manager

Relevantie en creatie smelten samen

Samenwerking tussen adverteerder, creatief bureau en exploitant werd bij deze campagne optimaal benut. Doordat de partijen al in een zeer vroeg stadium met elkaar in gesprek waren, konden mogelijkheden en doelstellingen op elkaar afgestemd worden. Het resultaat: een uniek creatief idee waarin relevantie en creatie samensmelten. Het was hierbij essentieel dat alle partijen niet alleen elkaars krachten begrepen, maar ook de context van de campagne. Relevantie, impact, snelheid en flexibiliteit zijn key factoren geweest in het gehele traject.

“We hebben er met zijn allen voor gezorgd dat het een hele toffe grote campagne is geworden. Zo kregen we op de dag van de release erg veel extra schermen om het een extra push te geven! De communicatie onderling was erg duidelijk en werd constant meegedacht.”

Milan van Valkenhoef – Ubisoft Esports & Live Brand Manager

“The future for creatives produced for DOOH is HTML5. Ubisoft Netherlands made use of the creative freedom it gave them by embracing its capabilities. It resulted in a production by AGCS that added relevance to the campaign using real-time data.”

Daan Krijnen – Head of Innovation, Ocean Outdoor Netherlands

Partners

Ubisoft

Entertainment (vroeger Ubi Soft) is een Franse ontwikkelaar en uitgever van computerspellen. Het bedrijf heeft 20 vestigingen in 16 landen. De hoofdvestiging is in de Franse plaats Montreuil. Het bedrijf is in Europa het op twee na grootste onafhankelijke bedrijf dat computerspellen uitgeeft, de op drie na grootste in de Verenigde Staten en de op drie na grootste in de wereld.

Kinetic

Kinetic is gespecialiseerd in onafhankelijk Out of Home media advies. Zij werken met het grootste team Out of Home specialisten en verzorgen al jarenlang de Out of Home inzet voor de topadverteerders van Nederland.
De experts van Kinetic verzorgen de planning, inkoop en afhandeling van (digital) OOH campagnes en zijn op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van OOH.

Mindshare

Mindshare is een wereldwijd netwerk van mediabureaus. Met 9300 mensen uit 86 landen hebben zij niet alleen verschillende nationaliteiten en culturen in huis, maar ook een flink arsenaal passies en meningen. Zo verschillend, maar tegelijkertijd sterk verbonden door dezelfde drive: via creatie, data, tech en business intelligence de meest magische en effectieve media experiences creëren voor merken en mensen.

Deel op